Week 4 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Anna Kuiken - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Anna Kuiken - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Anna Kuiken

Blijf op de hoogte en volg Anna

15 Oktober 2013 | Senegal, Dakar

Bounjour a tous!
Het is weer zondag en ik ben aan het wachten op het vuur voor het strijkijzer om mijn kleren te strijken. Zondag is mijn vrije dag, en heb ik even tijd om dingen voor mezelf te doen zoals kleren wassen, de kamer schoonmaken en strijken. Het is nu eigenlijk nog te warm om te strijken, maar ik wil vanmiddag naar het strand, dus moet het wel nu! Deze week is het weer druk geweest met het werk voor de BOKO Africa foundation, vrijdag was de laatste dag van de cursus. Dus de eerste fase van de training is nu afgerond! Morgen ga ik een evaluatie schrijven over de cursus, o.a. met behulp van de vragenlijst die de vrouwen hebben ingevuld over hoe ze de cursus vonden! Dat wordt nog wel een uitdaging, want de vrouwen schrijven natuurlijk in het frans! Volgende week dinsdag of woensdag is de Closing Ceremony. Dan zijn er ook mensen van de tv en radio aanwezig om BOKO Africa iets bekender te maken!
Woensdagmiddag had ik vrij gevraagd. Een vriendin van Ami heeft een klein meisje gekregen, en woensdag was de baptism! De traditie hier in Senegal is dat je een week na de geboorte vrienden en familie uitnodigt om de hele dag te praten en te kletsen en het babytje te bewonderen :). Dit is ook de dag dat je het kindje een naam geeft! Het meisje werd vernoemd naar Ami (Aminata dus). Iedereen was mooi en vrolijk gekleed, en het eten was heel lekker; rijst met vlees, veel groenten en zelfs met olijven (die zijn hier heel duur)!
Morgen is het ‘Arafat’, de dag dat Adam en Eva elkaar hebben ontmoet op de aarde. Dit is een belangrijke dag voor de Islamieten, en ook de laatste dag van de pelgrimstocht tussen Medina en Mekka, die elke islamiet minstens 1 keer in zijn leven moet hebben gemaakt. Deze dag moeten we vasten. Best wel heftig, want ik moet ook de hele dag werken!
Gister had ik trouwens met Lamin een heel gesprek over de Koran. Dat vond ik heel interessant, en ik heb veel geleerd! Hij vertelde dat een goede islamiet geloofd in de Bijbel, de Koran en de Thora. Ook moet hij in alle profeten geloven, met als belangrijkste Mohammed. Deze profeet moet nog komen, en zal het werk van alle voorgaande profeten afsluiten. Dit is het grote verschil tussen het christendom en de Islam. Bij het christendom geloven ze in alle profeten behalve Mohammed, omdat ze deze laatste profeet niet erkennen geloven de islamieten dat de christenen niet in de hemel terecht kunnen komen. Hij heeft me ook verteld over het einde van de wereld. Aan het einde van de wereld zal God of Allah het 70 jaar laten regenen. Daarna zullen alle mensen, duivels en engelen naar Jeruzalem komen om beoordeeld te worden door God. Als je als mens of duivel je hele leven hebt gehandeld volgend de Koran mag je naar de hemel. Anders wordt je naar de hel gestuurd. Duivels kunnen blijkbaar ook in God geloven en naar de hemel gaan.
Ik vond alles wat hij vertelde best moeilijk te bevatten, en vond het knap en bijzonder dat hij dat allemaal geloofde, en dat hij er echt naar leefde.
Volgende week ga ik veel te maken krijgen met de islam denk ik, dan is namelijk het feest ‘Tabaski’ (voor ons op woensdag, maar voor de strengere islamieten op dinsdag). Dit is een belangrijk feest voor de islamieten, en er worden veel voorbereidingen getroffen! Overal waar ik kom over straat hoor ik geiten blaten, tijdens Tabaski wordt er namelijk voor elke vrouw die een man heeft een geit geofferd! Het vervoer van deze geiten is nog een hele opgave voor de Senegalezen. Normaal nemen ze een taxi om hun geit naar huis te vervoeren, maar niet alle Senegalezen hebben daar geld voor. Maar ze zijn heel creatief in het bedenken van oplossingen voor dit probleem. Ik heb de gekste dingen gezien; geiten op daken van car rapides, een hele auto volgepropt met geiten, een geit achterop de motor… Verder weet ik nog niet helemaal hoe dit feest in zijn werk gaat, maar daar kom ik vanzelf achter!
Heel veel groetjes aan iedereen! En een fijne Tabaski ;)

  • 15 Oktober 2013 - 22:30

    Thijs Kuiken:

    Dear Anna,

    Congratulations with finalizing the course that you helped to organize. I can imagine how difficult it will be to evaluate the comments in French! You are learning a lot in practice about the differences between Christianity and Islam, more than I ever learned. Here it has not been raining for 70 years, but it rained in a few days as much as it normally rains in a month, so the park in front of our house was flooded. Thijs Jr. ran 4.5 km for charity: schools in East Africa. I have to run now, to catch the train to Gouda.

    Love, papa.

  • 16 Oktober 2013 - 10:42

    M.:

    Hoi Anna,

    Mooi dat je een doopfeest hebt mogen meemaken. Ik vroeg me af of de meeste vrouwen thuis bevallen of in een ziekenhuis.

    Wat lijkt me dat gezellig om die geiten te horen blaten. Jammer dat er dit keer geen foto's zijn. Maar die heb je wellicht wel op je camera staan.

    Hier op het NOS nieuws krijgen we beelden van Mekka waar de pelgrimstocht aan de gang was. Ik geloof dat ze dit keer 1 miljoen minder bezoekers verwachten omdat er een besmettelijk virus aanwezig was. Blijven er overigens nog een aantal miljoen bezoekers over.


    Ik ben heel benieuwd om je verhalen over het feest te horen.

    Over een paar dagen begint de herfstvakantie. Het weer werkt goed mee om een echt herfstgevoel te krijgen. Overal liggen takken en bladeren op de grond. Afgelopen weekend heeft het vrijwel continu geregend en het waaide behoorlijk hard. Zondag avond een spetterende hardloop ronde gemaakt. Op sommige plekken ben ik gaan lopen en voorzichtig door 10 cm diep water gewandeld. Er was geen ontkomen aan. De sloten waren volledig volgelopen en liepen over. De eenden en meerkoeten zwommen over de fietspaden. Mijn hardloop evenement was afgelast vanwege het weer. Op het laatste nippertje had ik het nog net op internet gelezen, anders was ik er voor niks heen gereisd.

    Vandaag is het weer rustig zonnig weer. Nu nog rustig maar dadelijk begint de wijk weer te leven. De lagere school heeft dan vrij en dan hoor je overal kinderstemmen.

    Ik ga nu naar de markt en haal o.a. cashewnootjes.

    Lfs M.

  • 16 Oktober 2013 - 11:43

    Corine:

    Hi Anna, vandaag ben je ongetwijfeld mooi opgedirkt voor Tabaski en niet achter de computer te vinden want het zal een bijzondere ervaring zijn! Ik kijk uit naar de foto's! En ben benieuwd of je het vlees lekker vindt....Wij hebben het gisteren hier met de schoonfamilie gevierd, waren denk ik de enige in de wijk en omstreken die in de regen onder het balkon een BBQ met lamsvlees hadden staan....haha! Ik spreek je snel weer, volgens mij hebben jullie de training super goed gedaan, hartstikke leuk en goed, super knap hoe je het doet!

  • 16 Oktober 2013 - 22:11

    Titia:

    bonsoir ma chere anna, boeiend die achtergronden te horen van je, over de feesten en de islam. heel veel plezier op het feest , krijg je ook wat geitenvlees te proeven? gietenkaas is al zo lekker, dus...geniet ervan.
    ik vind je verhalen erg boeiend,kijk uit naar de volgende week....
    de verwarming voor het eerst aangehad deze week, erg nat hier!!!
    doeg, liefs titia,

  • 17 Oktober 2013 - 11:09

    Aisha:

    Noggungluk tat we cheen cheite sijn Ninja fintje ook niet?
    En wy faste elke dach want kjijge de bjokke pas na sosondejjang, toch?

  • 19 Oktober 2013 - 21:18

    Klarita:

    Hoi Anna,

    Straks kom ik bij jouw langs als ik vragen heb over de religie en muslim. Volgens de boeken hoor ik onder die religie te vallen. Ik kom straks (wanneer het zo ver is met mijn leven) in de hel terrecht. Ach ja, daar is ook wat te beleven heb ik me wijs gemaakt :)
    Op donderdag hebben Thijs en Ardit meegedaan met de brugklasshow. Thijs met een bend en Ardit met een sketch. Beide jongens treden op fantastich. We (de ouders) waren erg trots op onze kanjers. Er is ook een filmpje voor je opgenomen zodat je ernaar kan kijken wanneer je terug bent :)

    Ik kijk uit naar de uitslag van jouw feest!

    groetjes, Klarita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Dakar

Vrijwilligerswerk in Senegal

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2014

Home Again

23 Februari 2014

Week 21 + 22 + 23

30 Januari 2014

Week 18 + 19 + 20

14 Januari 2014

Week 16 + 17

31 December 2013

Week 14 + 15
Anna

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 18106

Voorgaande reizen:

15 September 2013 - 15 Maart 2014

Vrijwilligerswerk in Senegal

Landen bezocht: