Week 8,5 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Anna Kuiken - WaarBenJij.nu Week 8,5 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Anna Kuiken - WaarBenJij.nu

Week 8,5

Blijf op de hoogte en volg Anna

15 November 2013 | Senegal, Dakar

Hallo allemaal,

Vorige week begon niet zo lekker, maandag is toen ik terugkwam van mijn werk mijn portemonnee gestolen. Er zat gelukkig niet heel veel geld in, maar mijn ID-kaart, bankpasje en verzekeringskaarten wel… Vooral het bankpasje is heel erg balen, want nu moet het geld via een hele omweg overgemaakt worden…

Maargoed, als kers op het toetje (toetje op de ijsberg?) is woensdag (tijdens een heel lekker ontbijt, dat wel, stokbrood met spaghetti waar blijkbaar een paar botjes in zaten) dat draadje achter mijn tanden van mijn beugel losgegaan, en moest ik naar de tandarts!

Maarja, de rest van de week was wel interessant verder ;) We hebben de home visits gedaan. Eerst hebben we 3 dagen de vrouwen van Guinaw Rails Sud ondervraagd, en daarna 3 dagen de vrouwen van Guinaw Rails Nord. Hiertussen is een heel verschil. Guinaw Rails Sud is apart van dat het natuurlijk in vergelijking met Nederland erg armoedig is, nog best schoon. De mensen stimuleren elkaar om het stuk straat dat bij hun huis hoort schoon te houden van afval. Guinaw Rails Nord daarentegen heeft een probleem met het water. Dat loopt namelijk niet weg door de ondergrond. Daardoor is er een soort van openbare riolering ontstaan. Het stinkt er dus, en als je naar het water kijkt zie je allemaal muggenlarven. Eigenlijk zouden ze een rioleringsstelsel aan moeten maken, maar dat kost natuurlijk heel veel geld…
Ohja, en in Guinaw Rails Sud ben ik in een huis met 4 verdiepingen geweest met een heel mooi uitzicht, je kon net een klein beetje van de zee zien! Daarbij was er helemaal bovenin iets meer wind. Daar hebben we heel even uitgerust. Want bij de home visits zijn we de hele tijd aan het lopen, best vermoeiend!

Voor de rest is kleine Abdoul Moctar heel erg aan het groeien! Zijn oogjes zijn nu open en hij kan ook echt zien! Hij begint ook al een kleurtje te krijgen, meer te bewegen en kleine babygeluidjes te het maken ☺ Als ik in de ochtend vrij ben laten ze hem door mij aankleden ☺ Superleuk, best jammer dat ik niet langer kan blijven om hem zien op te groeien…

Verder ben ik deze week druk bezig met het evalueren van de questionnaires die zijn gegeven aan alle vrouwen van de home visits! Dit zijn er meer dan 1000! De questionnaire is een lijst met vragen die we stellen om te kijken over welke onderwerpen de vrouwen niet zo veel weten of welke dingen ze juist wel weten. En kunnen we dus eventueel de cursus daaraan aanpassen!

Maarja, ik ga zo nog even helpen bij het eten klaarmaken!

Heel veel liefs,

Anna

  • 15 November 2013 - 20:09

    Thijs Kuiken:

    Dear Anna,

    Great to read your blog again and to see the photos. Indeed, it is too bad that your wallet was stolen. Lucky it was nothing irreplaceable. I have just been listening to talks about diseases transmitted by mosquitoes, so those big puddles of water are not good.

    Today was a clear sunny day, in contrasr to the previous days, where there was a lot of rain. I took part in a symposium called "Global perspectives about exotic virus infections", including warnings about the strong increase in human population size in Africa and the growth of big slums next to African cities. Subjects that you are experiencing in person.

    This weekend the world skating championships are being held in Salt lake City. I hope to see at least part of it. Mama is going to run 10 km in the zevenheuvelenloop in Nijmegen with Lenie.

    Love,

    Papa.

  • 16 November 2013 - 10:26

    A+Nñ:

    Jammuh tat wy nooit aangekleet hoeffe!

  • 16 November 2013 - 16:12

    Lenie Scholten:

    Lieve Anna
    Het zat even niet mee de afgelopen week zo te lezen. Toevallig zit ik nu te lezen in een boek, de 7 van Nijmegen, waarin 7 hardlopers geinterviewd worden. Een van hen is Babacar Sarr, een Senegalees, die morgen, samen met mama en mij, de zevenheuvelenloop loopt. Toen hij vertrok uit Senegal heeft hij goede raad gevraagd van de maraboet, de religieuse leider, en hij vroeg hem zijn reis te zegenen. De maraboet vertelde hem toen dat als de reis gemakkelijk zou verlopen, dat hij dan terug moest komen. Maar als de reis zwaar en ingewikkeld zou zijn, dan moest hij doorzetten en niet opgeven. En iedere keer als het Babacar tegen zat moest hij denken aan die woorden, ze hebben hem kracht gegeven zegt hij in dat interview. Mooi he, ik moest aan jouw belevenissen denken toen ik net een uurtje geleden zijn verhaal zat te lezen.Vandaag is het een koude dag, er hangt een dichte mist over de straten, echt een dag om binnen te blijven. Straks komen Annemie en Thijsje, en vanavond komen nog 2 vriendinnen, allemaal vanwege de zevenheuvelenloop van morgen. 15 km, door prachtig heuvelland, ik heb er weer zin in.
    Ik vond het erg leuk om je tekst weer te lezen. Doe jij nu zelf ook interviews? Of is de taal daarvoor nog te ingewikkeld voor je? Grappig dat je al die vragenlijsten dan moet verwerken, toch een onderzoeker in wording? In de voetsporen van Maria en mij?
    Ik had nog een vraag aan jou. Je schreef laatst dat bij de geboorte van Abdoel de mannen zich terug trokken om samen een naam te kiezen. Doen ze dat ook als een meisje geboren wordt? en hebben de moeders dan helemaal geen inspraak??
    Lieve Anna, lekker vrij morgen? Ga je nog naar het strand? Veel plezier en pas goed op jezelf, veel liefs, lenie

  • 17 November 2013 - 14:03

    Tante Titia:

    hoi anna, wat een rotstreek, maarja, gelukkig zijn de gevolgen vooral practisch vervelend: maar op te lossen....
    deze maand is er in olst een dansworkshop afrikaans dansen, die wordt gegeven door een nederlander en door een senegalees, ik denk dat ik thijsje meeneem, en misschien papa en mama om alvast een beetje te oefenen.....dan kunnen jullie samen een dansje doen voor de kleine....
    je lieve verhalen lezend dacht ik in enen een vroedvrouw in je te zien....WHo knows what thise experience you 'll bring.
    Keep smiling!!!
    groeten uit het mistige olst.titia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Dakar

Vrijwilligerswerk in Senegal

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2014

Home Again

23 Februari 2014

Week 21 + 22 + 23

30 Januari 2014

Week 18 + 19 + 20

14 Januari 2014

Week 16 + 17

31 December 2013

Week 14 + 15
Anna

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 18112

Voorgaande reizen:

15 September 2013 - 15 Maart 2014

Vrijwilligerswerk in Senegal

Landen bezocht: