Week 11 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Anna Kuiken - WaarBenJij.nu Week 11 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Anna Kuiken - WaarBenJij.nu

Week 11

Blijf op de hoogte en volg Anna

01 December 2013 | Senegal, Dakar

Hoi allemaal!!

Ik ben net terug van het gehandicaptenfestival die elk jaar georganiseerd wordt. Dat was heel leuk! Er was o.a. een optreden van een groep blinde kindertjes die liedjes zongen en op de jembee speelden, mensen zonder been die met of zonder cassettebandje een liedje zongen enz. Het klonk heel mooi allemaal, en er waren ook allemaal kraampjes met dingen die gehandicapten hadden gemaakt! Verder heb ik het eerste contact gemaakt met een toubab! Helaas gaat ze over 4 dagen al weg, dus waarschijnlijk geen tijd om iets af te spreken! Maar goed, wel een leuke dag gehad! Nu ben ik aan het wachten totdat het internet het weer doet, vandaag is Ileen jarig dus wilde ik even skypen! Maarja, de connectie werkt niet echt mee, dus ik ga tussendoor even mijn blog bijwerken ;)

Deze week is heel snel gegaan, we zijn begonnen met het organiseren van de cursus in Medina Gounass te Guideway. Voor de cursus in Pikine was er ook al een cursus daar georganiseerd door BOKO, maar omdat het nog steeds een kritieke wijk is, willen we hier meer activiteiten organiseren. Hier hebben we ook weer moeilijkheden met de ‘local’ waar we mee samen moeten werken. Hij geeft steeds de afspraken niet goed door waardoor we deze steeds moeten verplaatsen. Ook heeft hij een verkeerde invloed op de vrouwen, door hem is er niet zo’n lekkere sfeer tussen de organisatie en de vrouwen. Voor de rest waren deze week de laatste informationtalks in Guinaw Rails Nord en Sud. We waren dus de hele week heen en weer aan het reizen tussen Pikine en Guideway.

Vandaag heb ik voor het eerst alleen een levende kip gekocht! Dat was best spannend, ik moest hem meenemen in de car rapide, maar dat vond zij niet zo fijn, ze stribbelde dus een beetje tegen. Gelukkig heb ik het gehaald, en de kip is goed aangekomen in Tableaux Ferailles. Deze hebben we aan een arme familie in de wijk gegeven. Ze geloven hier heel erg in wat wij ‘karma’ noemen. Als je het geld er voor hebt moet je om de zoveel tijd iets aan de armen geven.

Ohja, deze week heb ik ook een heel eng programma gekeken over mensen die bezeten zijn door de duivel. Ik geloofde dat niet zo erg, maar het was heel apart. Steeds als de ‘dokter’ een deel uit de koran tegen de persoon in kwestie vertelde, kreeg hij of zij helemaal stuiptrekkingen en ging ze kokhalzen, een beetje zoals een epileptische aanval. Maar ik snap niet zo goed hoe dat werkt, want ze zouden toch niet echt door de duivel zijn bezeten? Misschien hebben ze zo’n afkeer tegen de Koran dat ze er heel heftig op reageren?

Heel veel groetjes en liefs uit het nog steeds warme Senegal,

Anna


P.S. (even wat reclame tussendoor;) ) samen met mijn moeder en wat andere enthousiaste vrouwen zijn we van plan om voor de BOKO Africa foundation mee te lopen met de Marieke sponsorloop! Dit is een loop van 5 of 10 km die zondag 18 mei 2015 plaatsvindt. Ik zou het heel leuk vinden als we met zo veel mogelijk mensen (helaas kunnen alleen vrouwen zich inschrijven) hier mee zouden lopen, en zo wat extra geld ophalen voor de organisatie! Lijkt je dit wat? Laat dan hier onder een berichtje achter, en dan neem ik of mijn moeder contact met je op om meer informatie te geven enzo!! :D

  • 01 December 2013 - 19:03

    Maman:

    Hoi An,

    je bent weer druk in de weer geweest.

    Ik ben vanmorgen ook maar eens in de pen gekropen om de sponsorloop op te zetten.
    De Mariekenloop van Nijmegen is zondag 18 mei 2014. Alleen voor vrouwen en de inschrijving begint vanaf 1 januari 2014.

    Hopelijk doen er veel mensen mee. Ik sprak tante Titia toen net aan de telefoon en die had er ook zin in en zou vriendin Julie vragen om ook mee te doen. De tikker gaat tellen!

    Ik probeer het filmpje te openen maar het lukt mij niet. Jammer, maar ik geniet nog maar weer eens even van de andere foto's van de vorige berichten.

    Wat leuk en goed dat je een kip gekocht hebt. Was het dier goed gezond? geen snot aan de neus of ogen, mooi glanzend verenpak, geen poep of diarree aan de achterhand en voelen op de buikholte of het dier goed bevleesd is. Als je het borstbeen voelt (dat loopt van onder de nek richting cloaca of anus) dan kunnen ze het dier beter nog een tijdje levend houden en bijvoeren. Maar ik begrijp uit je verhaal dat het een pittige tante was. Dus in ieder geval een levendig diertje, niet ziek zo te horen.

    Wat betreft die enge programma's kijken... misschien maar niet meer doen. Daar krijg je alleen maar nachtmerries van.

    Ik ga stoppen. Het is zondag avond, dus nog lekker even van de laatste uurtjes weekend genieten. Het is zeven uur maar al pikkedonker. Geen regen of ruwe wind vandaag. Dat was afgelopen vrijdag wel weer het geval. Echt herfstweer.

    Groetjes en tot hoors
    maman

  • 01 December 2013 - 20:19

    Lenie Scholten:

    Hoi Anna
    Wat had ik je graag gezien met die kip! Hoe heb je die nu precies vervoerd! In een doos, of zo onder de arm? Ben je niet vies geworden, onder gescheten of zo? Heeft niemand toevallig een foto gemaakt?
    Vandaag was het hier prachtig weer, we zijn gaan wandelen in brabant, de oisterwijkse vennen, de zon scheen tot 3 uur, we hebben 4 uurtjes gelopen, daarna erwtensoep gegeten, voor vrijdag as is de eerste natte sneeuw al voorspeld! In Oisterwijk was een groep zwarte pieten georganiseerd in een lopend blaasorkest de boel aan het op vrolijken. Ze speelden echt heel goed, iedereen was luid mee aan het zingen, zelfs george, Helaas vieren wij dit jaar geen sinterklaas, maar des te leuker wordt het weer volgend jaar.
    Ik moet nog veel werk doen voor morgen dus ik hou het kort. Ik wens jou ook een hele goede werkweek!!!!en veel liefs, lenie

  • 01 December 2013 - 20:34

    Tante Titia:

    hoi ans, wat een belevenis lijkt me dat, zo'n festival, jee
    toen ik het stukje las over je werk dacht ik aan een zus van een goede vriendin van me, die werkt al bijna haar hele leven voor vrouwen in Tanzania; kijk maar op www.Woman Fund Tanzania.nl misschien interessant voor je.
    dat mensen epileptische aanvallen kunnen krijgen van bepaalde klanken ( koranteksten), is niet zo gek hoor. Toevallig had ik het deze week nog met collega's daar over....onlangs was op de afd neurologie een jongetje opgenomen die insulten had omdat hij een uren achter elkaar bepaalde games had gedaan..die blijkbaar zo 'n activiteit gaven op zijn ogen, c.q brein dat dat gebeurde!!!! dus als zo'n dokter maar lang genoeg bepaalde klanken uitstoot......ik kan me er wel iets bij voorstellen...je kan er goed bang van worden, adrenaline heeft rare uitwerkingen hoor...interessant dus, maar misschien moet je mama haar advies maar opvolgen...zij kan er van mee praten.

    In olst schijnt het halve maantje door de bomen...
    die goede sint heeft een brief gestuurd, hij zal dit jaar niet komen.
    gelukkig heeft hij het eeuwige leven
    en kan hij misschien ook wel wat aan de mariekenloop geven
    loop en koop piet zijn al aan het trainen
    zij hebben echte rennersbenen
    dus zet de teller maar aan
    tante tiets komt er ook , wellicht aan de kant staan
    of....

  • 01 December 2013 - 20:35

    Annemiek:

    Wat krijgt zo"n dokter een invloed hè, dat begrijpt toch niemand!!!! Zelfs de dokter niet. Maar daarvoor hoef je echt niet in de duivel te gaan geloven.
    groet Annemiek

  • 01 December 2013 - 20:44

    Thijs Kuiken:

    Dear Anna,

    Good to read from you again! I will not be able to take part in the sponsor run, being a male, but I will be a sponsor. I am curious how the chickens in Dakar look like, and how you make a choice which one you want to buy. Be a little bit careful with these live chickens: that is how influenza virus is most often transmitted from birds to people.

    You write that you met a toubab, but I do not know what that is.

    Heather Wildi wrote that she checked out your blog and liked the photos and thought you were doing very well. Anna Leighton also asked me to send regards.

    The budgerigar chick is now sitting on the top of the nest box, nicely feathered and being fed by the parents.

    Hope you have a good week and that the people who are being a bit difficult change their tune when they see how you are doing your best.

    Love, papa.

  • 01 December 2013 - 21:29

    Corine:

    Hi Anna! Je blijft me verbazen hoor! Je hebt je echt ondergedompeld in Senegal! Een levende kip meenemen in een car rapide....wow! Khaossou is onder de indruk (en lacht mij een beetje uit). En dan een eerste toubab in al die maanden....jammer dat ze alweer vertrekt. Er moeten er veel meer zijn maar ik kan me voorstellen dat je ze misschien niet zo snel ontmoet met je drukke schema....

    Ik zag een hele serie prachtige fotos voorbij komen op Facebook, alsmede die je hier steeds plaatst, ziet er zo gaaf uit allemaal. ben trots op al je inzet voor BOKO en ben aan het pronken met jullie evaluatie verslagen want die zijn erg goed.

    Wat betreft de "bezeten" mensen die je op TV zag, dat is inderdaad moeilijk te bevatten en dat moet je denk ik ook maar niet proberen. Het is iets wat van oudsher in de (West-)afrikaanse cultuur zit gebakken, je kan het denk ik vergelijken met een soort voodoo. Iets wat ongrijpbaar is, veel Senegalezen blijven er ook liever ver vandaan. Beter met de vrolijke kant van het leven bezig te zijn : )

    Fijne week weer!! groetjes

  • 01 December 2013 - 21:32

    Ksadiraj@xs4all.nl:

    Ha Anna,
    Ik zal mee doen met de sponsoring maar ik denk niet dat ik zelf met het hardlopen mee zal doen. Ben niet de juiste type... ;)
    Jammer dat er geen foto van je is met die kip!!!

    liefs, Klarita

  • 02 December 2013 - 13:08

    A+Nñ:

    Alle blinde kindutjes moge os gjatis aaje!!

  • 04 December 2013 - 21:09

    George:

    Ha die Anna,
    ik schrijf je omdat ik vanmiddag toevallig een gastcollege heb bijgewoond van een professor uit Dakar - en dus aan jou moest denken. Hij heet Ibrahima Thioub. Het was erg interessant en zelfs indrukwekkend. Het ging over de slavernij, en met name de slavenhandel die eeuwenlang heeft plaatsgevonden vanuit West Afrika, ook vanuit Senegal of Senegambia, zoals het blijkbaar ook genoemd werd. Ik denk dat daar bij jou in huis niet veel over gepraat wordt, en waarom ook! Maar het is een belangrijk onderwerp voor Afrika. Zijn stelling was dat de Afrikanen moeten ophouden met alleen maar de blanken de schuld te geven (die ze natuurlijk hebben), maar zich zouden kunnen afvragen hoe het komt dat die witte handelaren die slaven kant en kaar aangeleverd kregen: door Afrikanen namelijk. Zolang de Europeanen de schuld krijgen (die ze natuurlijk hebben) blijft onbesproken dat ook alle vluchtelingen die vandaag de dag naar Europa willen - ook een soort van 'vrijwillige' slavenmigratie eigenlijk - om te beginnen het slachtoffer zijn van de grote verschillen binnen Afrika zelf. -- Zware kost, sorry.
    - Ben je al eens, of ga je misschien nog een keer kijken op Ile de Goree? Misschien met je ouders als ze er zijn. Wat ik niet wist is dat Goree genoemd is naar Goeree. Dat hebben de Hollanders dan weer wel gedaan.
    Tot je volgende verslag,
    George

    PS geloof maar niks van duiveluitdrijvingen. Je kunt beter wachten tot je een keer thuis naast je broertje en je ouders knus met chips op de bank naar The Exorcist kunt kijken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Dakar

Vrijwilligerswerk in Senegal

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2014

Home Again

23 Februari 2014

Week 21 + 22 + 23

30 Januari 2014

Week 18 + 19 + 20

14 Januari 2014

Week 16 + 17

31 December 2013

Week 14 + 15
Anna

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 18111

Voorgaande reizen:

15 September 2013 - 15 Maart 2014

Vrijwilligerswerk in Senegal

Landen bezocht: