Week 5 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Anna Kuiken - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Anna Kuiken - WaarBenJij.nu

Week 5

Blijf op de hoogte en volg Anna

21 Oktober 2013 | Senegal, Dakar

Hallo allemaal,

Afgelopen week is er weer heel veel gebeurd!

Maandag heb ik gevast voor de Arrafat, dat was best zwaar, want ik eet hier normaal heel veel! Maar ik heb het overleefd, en in de avond allemal lekkere dingen gekocht en heel veel gegeten! ☺

Woensdagochtend werd ik vroeg wakkergemaakt door alle kindjes die opgewonden waren over Tabaski! Tijdens mijn ontbijt gingen de mannen naar de moskee, en de vrouwen bleven thuis om het huis schoon te maken. Toen de mannen terugkwamen heeft Amadou de geit geslacht! Alle kleine jongetjes waren heel geïnteresseerd in de slachting en hebben de hele tijd toegekeken. Daar was ik best verbaasd over, want ik vond het zelf best heftig! Daarna werd de geit gevild door de slachter. Ik heb later nog even door de wijk gelopen, en overal waar je keek zag je geiten geslacht en gevild worden. Best een bijzonder beeld.

Het traditie van het slachten van de geit komt van het verhaal uit de Koran over de profeet Ibrahim. Deze profeet en zijn vrouw waren heel oud, en konden geen kinderen meer krijgen. Ze wilden heel graag een zoon, dus vroegen ze deze aan Allah, en daarvoor in de plaats beloofde Ibrahim alles te doen met de zoon wat Allah maar wilde. Allah wilde Ibrahim testen op zijn betrouwbaarheid, of hij wel een man van zijn woord was. Dus Ibrahim krijgt een kind en is erg gelukkig daarmee. Als de jongen wat ouder is krijgt Ibrahim een droom waarin Allah hem herinnerd aan zijn belofte; hij zegt dat hij de zoon moet vermoorden. Ibrahim wordt wakker en verteld zijn zoon over zijn belofte. De zoon zegt dat als hij die belofte heeft gemaakt, het niet erg is, en accepteert zijn lot.
Op het moment dat Ibrahim begint met het doden van zijn zoon ziet Allah dat hij zijn belofte na wilde komen en dus een man van zijn woord is. Ook de zoon is een honorabel persoon, hij heeft vertrouwens in zijn vader en volgt de wil van Allah. Dus veranderd Allah de zoon in een geit. Zo blijft de zoon gespaard, en wordt de geit in plaats daarvan geofferd.

Om dit verhaal te behouden, is het de traditie om elke 13e/14e/15e/16e oktober een geit te kopen en die te slachten. Dit doet de man met de gedachte dat hij een man van zijn woord is, en ‘un person honorable’. Het is de bedoeling om voor elke vrouw die de man heeft een geit te slachten (hier in Senegal is het geaccepteerd om meerdere vrouwen te hebben). Bij onze familie was er 1 geit voor Aisatou, en een deel van een geit voor Idjatou (de man had geen geld om 2 geiten te kopen, hij heeft namelijk wel een 2 vrouwen).

De rest van de dag hebben we allemaal lekkere dingen gegeten, de geit is bijna helemaal opgegaan in die ene dag! Ook kwam er wat familie en vrienden op bezoek. Tijdens de Tabaski vraag je iedereen om vergiffenis om de dingen die je bewust of onbewust verkeerd hebt gedaan; ‘Balma ak’. Voor de rest rennen alle kindjes rond om iedereen om geld te vragen, daar kopen ze dan iets lekkers voor.

Donderdag was de laatste dag van Tabaski, en ’s avonds was er muziek georganiseerd om te dansen. Het was niet live muziek met de tamtams, maar er werd wel de Sabar gedanst! Dat is een hele drukke dans, er wordt veel in de lucht gezwaaid met benen en armen. Daarom dansen de mensen vaak alleen even voor 1 of 2 minuten, dan gaan ze weer zitten en gaat er iemand anders dansen. Ook de kindjes danste druk mee. Ik heb geprobeerd een filmpje gemaakt, maar het was te donker om de dans goed te zien.

Vrijdag heb ik overdag gewerkt. Toen ik thuis kwam waren alleen Idjatou, Ami en de kinderen thuis. Aisatou en Amadou waren naar het ziekenhuis toe, want Aisatou was aan het bevallen van een jongetje! ☺ Ze heeft een keizersnede gehad, en ligt nu nog in het ziekenhuis. Ik heb kindje nog niet gezien, maar als het goed is komt ze vandaag of morgen terug naar huis! Volgende week vrijdag is de baptism, en krijgt het kindje een naam!

Ten slotte was gisteren Fatima jarig. We vierden tegelijkertijd de verjaardag van Khassime die vorige week was. Ik had beloofd om een taart te maken, ik wilde eerst appeltaart maken, maar ik kon nergens kaneel vinden. Dus heb ik maar een normale cake gemaakt! Die was niet helemaal gelukt, de oven was veel te warm, dus uiteindelijk moest ik hem eruit halen omdat de buitenkant aan het verbranden was. Maar in het midden was hij nog niet gaar. Iedereen vond het gelukkig toch wel heel lekker.

Nouja, dat was mijn weekje weer. Ik hoop dat het deze keer wel lukt om de foto’s up te loaden. Het internet was vorige week heel slecht (misschien omdat het tabaski was?) ik kon de foto’s dus niet uploaden, maar ik hoop dat het nu beter gaat…

Heel veel groetjes en liefs!

  • 21 Oktober 2013 - 21:51

    Naomi:

    Waaaauw Anna! Ziet er echt supergaaf uit! Echt superinteressant allemaal om het te lezen!! :D wel apart dat je een geit in huis hebt die je de volgende dag op gaat eten... omnomnom?
    heeeeeeeeele dikke knuffel! xxxxxx

  • 21 Oktober 2013 - 22:40

    Thijs Kuiken:

    Dear Anna,

    That was a really interesting story about Tabaski, both the religious background and the way people (and little boys!) deal with it nowadays in Dakar. And great photos to give us an idea of how it really was. I see you have new clothes, they suit you well. Did you try to dance the Sabar, too, or do you need more practice to do that? You didn't finish the story about the birthday cake, but the photo shows that it came out well.

    Here autumn is progressing. This morning I saw many hazelnut trees that were yellow on top, while they were still green at the bottom. There are goldfinches (putters), greenfinches (groenlingen), chaffinches (gewone vinken), and great tits (koolmezen) eating the seeds from the sunflowers in our garden. Especially the goldfinches, with their red-white-black head and the patch of yellow on the wing, are special. We are still making apple sauce from our apples, although the numbers of apples lying on newspapers in your room are decreasing.

    Have a good week!

    Love, papa.

  • 22 Oktober 2013 - 11:14

    A+Nñ:

    Wy findu ut so sielich foo die jeitjes!!

  • 22 Oktober 2013 - 11:28

    Petrusvan:

    Hoi Anna,
    Die foto waar jullie alle 3 dezelfde roodblauwe jurk aan hebben is ontzettend leuk!!!! Om in te lijsten!
    PS:
    Net als Jan en Lorena ben je blijkbaar niet met de bijbel opgevoed, maar weten jullie inmiddels toch wel waar Abraham de mosterd haalt.

  • 24 Oktober 2013 - 21:26

    Lia:

    Hoi Anna,
    O.g.v. die foto met de jurken lijkt de integratie erg goed te verlopen, je bent bijna één met de dames daar!Staat je mooi die Afrikaanse stoffen! Ja ik ben ook erg benieuwd of je mee gedanst hebt?
    Dank voor je interessant verslag weer, wordt zo echt een antropologische cursus Senegal voor ons!
    Heel veel liefs,xxxxxxxx!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Lia!!!

  • 25 Oktober 2013 - 17:14

    Titia:

    hoi Anna, wat ben jij een talent aan het ontwikkelen in journalistieke verslagen te schrijven, ik kijk alweer uit naar volgende week, naar je volgend reisverslag!!!dank voor al je moeite telkens weer ons zo mee te laten kijken en beleven...
    tja, die slacht, ik kan het me voorstellen dat het heftig is, ooit heb ik geholpen op een boerderij met het slachten van een schaap, dat maakte toen ook indruk, maar ik weet nog dat ik het ook heel natuurlijk vond, de dood treedt heel snel in, maarja, ik snap wel dat aisha en ninja het zielig vinden ook...
    WAT STAAT ORANJE JE GOED!!!!!
    Het is paddestoelen tijd rond mijn huis, vanavond ga ik er een portie van bakken....
    tot de volgende keer maar weer. groetjes Titia

  • 26 Oktober 2013 - 13:07

    M.:

    Hoi Anna,

    het is zaterdagochtend en heb al je reisverslagen nog eens doorgelezen. Er zijn pas 5 weken voorbij, maar het lijkt wel een half jaar. Je hebt zoveel meegemaakt.

    Ik ben afgelopen week weg geweest met junior. Aisha en Nina logeren bij lievelingsoom en lievelingstante. Ik zou je graag foto's sturen van onze week weg, maar ik geloof niet dat het via deze weg kan.

    Vele mensen voor mij hebben al hun verwondering geuit over je kleding en de gezelligheid. De foto's spreken voor zich. Het ziet er heel feestelijk uit. Mooie felle kleuren. Dat oranje blousje staat je goed! Zijn dat nu ook je dagelijkse kleren? of alleen voor feestelijke aangelegenheden?

    Er worden ook nogal wat kindjes geboren in je omgeving. Is het goed afgelopen met Aisatou? Zij had een keizersnede ondergaan. Ben je op ziekenbezoek geweest?

    Morgen en overmorgen gaat het hier volgens de weerberichten stormen. Junior is op dit moment nog op straat aan het chillen met zijn klasgenoten van groep acht. Vanmorgen was de keuken vol met opgeschoten jongens die hem op kwamen halen. Senior en ik zaten ondertussen rustig te ontbijten en lieten ons vermaken door de verhalen van hen. Een van hen was met fiets en al in de Vlist gereden op weg naar school. Alles nat; boeken, mobiel, jas vol met water. Iedereen hielp hem en het was goed afgelopen.
    De parkiet droeg ook zijn steentje bij. Luid getetter. Het was dus een kabaal van jewelste. (In het broedhuisje zitten overigens weer twee eieren. Hopelijk loopt het dit keer goed af).

    Veel liefs
    M.







Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Dakar

Vrijwilligerswerk in Senegal

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2014

Home Again

23 Februari 2014

Week 21 + 22 + 23

30 Januari 2014

Week 18 + 19 + 20

14 Januari 2014

Week 16 + 17

31 December 2013

Week 14 + 15
Anna

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 18101

Voorgaande reizen:

15 September 2013 - 15 Maart 2014

Vrijwilligerswerk in Senegal

Landen bezocht: