Week 10 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Anna Kuiken - WaarBenJij.nu Week 10 - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Anna Kuiken - WaarBenJij.nu

Week 10

Blijf op de hoogte en volg Anna

25 November 2013 | Senegal, Dakar

Hallo allemaal,

Het is weer iets langer geleden dat ik iets heb gepost, ik ben heel druk geweest en niet echt tijd gehad om iets te schrijven. De afgelopen week heb ik heel veel tijd gestoken in de evaluatie van de Home Visits. Dit was heel veel werk, en omdat Safy druk was met het begeleiden van de information talks moest ik het grootste gedeelte alleen doen! Maar het is me op tijd gelukt, en Safy zei dat ik het goed had gedaan, daar was ik heel blij mee, want ik heb er heel veel werk en moeite in gestoken!!

Safy was zoals ik al zei bezig met de information talks. Dit was vorige week en de laatste information talk is morgen! We hebben in het begin van mijn verblijf hier 50 vrouwen een educational training gegeven (met daarbij 10 coaches). Elke coach heeft nu 5 vrouwen onder haar hoede, en elke vrouw gaat een soort van spreekbeurtje geven over het onderwerp dat zij interessant vond bij de educational training. Per coach heeft elke vrouw een ander onderwerp. Ik ben nu een keer meegegaan, maar het is heel interessant. De vrouw vertelde in haar eigen woorden wat ze had geleerd en daarbij ook haar eigen ervaringen met dit onderwerp (diarree). Het was heel duidelijk, zelfs ik kon het volgen, ook al vertelde ze het in het Wolof.

Dit hele weekend had ik vrij ☺ en heb daar goed gebruik van gemaakt. Ik ben zaterdag naar het strand geweest voor een barbecue met de mensen van AIESEC. Dit is een organisatie waar Safy lid van is. Ze hadden gezegd dat het om 12 uur begon, maar de Senegalezen kennende kun je beter iets later aankomen. Dus ik was daar om 1 uur, maar toen was er nog niemand. Gelukkig waren er wel wat andere jongens waar ik nog even mee heb gechilled en gezwommen. Om 3 uur (!!) kwamen de eerste mensen aan. Het was heel gezellig, en ik heb heel lekker gegeten, gezwommen en gevolleybald. (Dat zwemmen vonden de Senegalezen trouwens heel gek. Het was 20 graden, maar voor hen is dat koud! Ik was ook heel verbaasd toen ik het strand op kwam. Ik ben in de eerste week van mijn verblijf hier naar hetzelfde strand geweest, het zag toen zwart van de mensen! Nu was er afgezien van een groepje voetballende jongens bijna niemand!!)
Zondag ben ik met Idjatou mee geweest. Zij doet mee aan een tiendaags programma om alle kinderen tussen 9 maanden en 14 jaar oud te vaccineren tegen rougeole en rubeole (mazelen en rubella/rode hond) . Dit was wel leuk, en ik heb ook even rondgelopen door de wijk en over het strand waar ze geiten aan het wassen waren, en een groepje jongetjes was met een muskietennet kleine visjes aan het vangen. Er was een hele mooie moskee die direct op het strand stond! Helaas was hij dicht en konden we dus niet naar binnen. Het vaccineren zelf werd door 3 mannen gedaan, vrij ruw! Sommige kindjes begonnen uit angst van zich af te schoppen en slaan, die moesten we in de houdgreep houden om ze te kunnen vaccineren... Een beetje zielig wel…

Voor de rest begint het koude seizoen! Vooral ’s ochtends en ’s avonds is het iets kouder. Ik slaap nu elke avond met een dekentje en heb vandaag voor het eerst een warme douche gehad (ik moest eerst in een grote theepot wat water opwarmen en daarmee breng ik de rest van het water een beetje mee op temperatuur)! Genieten!!! De afgelopen dagen heb ik me steeds in de koele ochtenden met koud water gewassen…

Ohja, en afgelopen woensdag was het ‘Tham Kharit’, het oud en nieuw voor de jaartelling van de moslim. Dit wordt een beetje gevierd zoals halloween bij ons. De kindjes gaan langs de deuren, de jongens verkleed als meisjes (met make up!), en de meisjes verkleed als jongens. Ze doen dan een dansje en verwachten daarvoor in de plaats dan iets lekkers of wat kleingeld. Heel gezellig, je hoort overal de tamtams van de kindjes en iedereen is steeds aan het dansen! Ook is het de gewoonte om tijdens dit feest couscous te eten met kip. Daarnaast kunnen, als de man meer dan 1 vrouw hebt, de 2e, 3e of 4e vrouw bij de 1e vrouw vragen om eten of geld. Bij ons heeft de man van Idjatou 2 vrouwen, en Idjatou is de tweede vrouw. Zij kreeg dus een grote pan met couscous toegestuurd van de eerste vrouw van haar man. Ook Ami kreeg een pan met couscous van de vrouw van een goede vriend van haar. We hebben dus heel lekker gegeten!!

Voor de rest begin ik echt een bekende te worden in mijn wijk. Elke keer als ik wegga of terugkom van mijn werk wordt ik door iedereen begroet (ook door een man die me Fatou noemt omdat hij mijn naam steeds vergeet, of misschien niet durft te vragen?) en alle kindjes komen altijd op me afrennen om me een handje of high-five te geven! Dat zal wel weer wennen worden als ik door Gouda Goverwelle fiets met niemand om gedag te zeggen ;)


Nouja, dat was mijn weekje wel weer!

Heel veel groetjes aan iedereen!!

Anna

  • 25 November 2013 - 12:01

    A+Nñ:

    Wy segge ook attijt iedjeen gedach!

  • 25 November 2013 - 19:38

    Annemiek Ariens:

    Hallo Anna,
    Wat leuk om wat te horen, betekent fatoe niet zoiets als veel plezier? hier in peize zeggen ze mooiiii en mijn nichtje uit amsterdam vroeg of ik iedereen kende die me gedag zei!
    Groet Annemiek

  • 25 November 2013 - 20:49

    Tante Titia:

    Zo keiharde werkster!!! Je mag wel apetrots op jezelf zijn geloof ik ,want je doet daar heel goed werk, wat een rijke ervaringen doe jij daar op, ik vind het super interessant!! Gelukkig ook eens een weekendje chillen...nu snap ik die uitdrukking "dat waren tropenjaren", hard werken dus!!!
    En heb je al een nieuwjaarswens gedaan? Voor de hele familie daar dan namens mij , het allerbeste toegewenst, en goede gezondheid!!! dag Anna, Titia

  • 25 November 2013 - 23:07

    Thijs Kuiken:

    Dear Anna,

    Good to hear from you again. My, my, so you already can understand some Wolof! Wow! Lovely photos, including of the mosque (?) and of you with the baby on your belly. And the pile of papers that you have in your hand: are those the evaluation forms?

    Today we organised a one-day course on respiratory infections, with speakers from Canada, Germany, and The Netherlands. About 40 people attended: mostly from the Netherlands, but also from Germany and Scotland. It went very well and I am much happier with this format (one-day symposium twice a year) than the previous format (afternoon meeting once a month). Next spring we will organise the next course, perhaps on infections of the central nervous system.

    I write this in the train on the way home. It is clear tonight and I expect the temperature to decrease near to freezing point. Quite a bit cooler than in Dakar! The chick of the budgerigars is calling louder and louder, but still has not left the nest box, and I am very curious how it looks when it does.

    All for now.

    Love, papa.

  • 26 November 2013 - 10:32

    Annemie:

    hoi an,
    mooi verhaal weer!

    en heel goed werk verricht.

    Foto's zijn altijd een goede aanvulling op je verhaal. Die kinderen die lachend gillend en dansend door de straat gaan. Ik kan het me helemaal voorstellen.

    Fijn dat je hebt kunnen zwemmen en tijd op het strand hebt kunnen doorbrengen.

    Tot hors!
    mama

  • 27 November 2013 - 17:35

    Klarita:

    Hoi Anna,

    Het is een groot genot om je verhalen te lezen. Ik zou zeggen, als je terug komt zoek een uitgever :)

    Afspreken om 12 uur met als gevolg dat iederen in zijn hoofd dan 13 uur van maakt is ook Albanees. Maar blijkbaar gaan Senegalesen verder dan dat... erg interesant...

    Gelukkig nieuw muslim jaar!!!

    Idee, als je als "... Piet" gaat aankleden zullen de kinderen in Goverwelle misschien wel naar je toe rennen om een high-five aan je te geven zodat ze vervolgens pepernotjes van je krijgen :) Er is trouwens hier in Nederland weer een discussie los gebarst over de 'zwarte Piet'. Zelfs America en UN bemoeien nu met deze discussie!!!

    Werk ze en geniet van al je nieuwe erwaringen.

    Groetjes, Klarita

  • 01 December 2013 - 11:42

    Lorena:

    Hoi An!
    Leuk om een keer een bericht met je activiteiten te lezen. Heel interessant dat je dat allemaal van dichtbij kan zien en meemaken. Leuke foto's!
    En zo gezellig dat iedereen je gedag zegt en dat de kindjes op je af rennen :D

    Veel liefs uit Nederland!

    Lorena

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Dakar

Vrijwilligerswerk in Senegal

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2014

Home Again

23 Februari 2014

Week 21 + 22 + 23

30 Januari 2014

Week 18 + 19 + 20

14 Januari 2014

Week 16 + 17

31 December 2013

Week 14 + 15
Anna

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 18100

Voorgaande reizen:

15 September 2013 - 15 Maart 2014

Vrijwilligerswerk in Senegal

Landen bezocht: